Gratis boodschappen

Nieuwe supermarktketen opent deuren

’s-HERTOGENBOSCH – Binnenkort opent de nieuwe keten Superland de deuren van een splinternieuwe vestiging bij u in de buurt. Groente, fruit, frisdrank, vlees, tandpasta of ijsjes zul je er niet aantreffen. Maar dat wil niet zeggen dat de keten geen ‘boodschap’ heeft. In de periode van 9 tot en met 18 juni opent Superland tien keer een vestiging, van Okkenbroek tot Tilburg. Op donderdag 13 juni wordt er een vestiging geopend voor studenten op de HAS in ’s-Hertogenbosch en vanaf 19.30 uur voor publiek in de Spiegeltent van Park Stapelen in Boxtel.

Superland, de grootste niet bestaande supermarkt van Nederland, heeft geen aanbiedingen en zelfs geen producten. Oprichter Matthijs Bosman heeft namelijk heel andere plannen. “Een nieuwe supermarkt oprichten zoals we die al kennen, is niet nodig. Er zijn er al zo’n 6000 die allemaal knokken om hun klanten tevreden te houden. Superland wil niet de volgende in dat rijtje zijn. Ik ben zelf ook consument en volgens mij hebben we behoefte aan iets anders.”

Klantenservice
Superland heeft dus niks te koop. Wat Superland wél in de schappen heeft liggen, zijn hagelnieuwe opvattingen over hoe we boodschappen kunnen doen. “De wereld van supermarkten en de levensmiddelenindustrie is volop in beweging”, gaat de initiatiefnemer verder. “Maar als consument heb ik het idee dat ik daar nauwelijks invloed op heb. Het is een markt van vraag en aanbod maar er wordt mij eigenlijk niets gevraagd, alleen maar aangeboden. Ik denk dat dat moet veranderen.” Daar maakt Superland een begin mee want de keten heeft alleen een klantenservice. Met deze klantenservice reist Bosman in juni van plek naar plek om de deuren voor één dag te openen.

17 Miljoen mensen met een boodschap
“Tijdens de opening van elke tijdelijke vestiging nodig ik mensen uit om een boodschap te brengen in plaats van een boodschap te halen, iedereen is welkom. Superland heeft een hoop ideeën over hoe het verder moet en wil graag van anderen weten wat zij nou echt belangrijk vinden als klant. Laten we niet vergeten dat we 17 miljoen consumenten zijn. Tot nu toe hebben we moeten kiezen uit wat bestaande ketens ons aanbieden maar laten we het eens omdraaien en vertellen hoe we het willen hebben. Is de prijs werkelijk het enige dat telt? Werken de alternatieven voor de supermarkt in de praktijk? Vertrouwen we erop dat de leveranciers van ons voedsel het beste met ons voor hebben? Het is wel erg moeilijk geworden om als consument de juiste keuzes te maken.”

Makkelijk praten
“Ik durf te beweren dat dit de basis kan zijn voor een broodnodige dialoog met de consument die veel ten goede kan veranderen. En ik ga nog verder, ik ga het dus doen. Met mijn eigen supermarkt: Superland, de grootste niet bestaande supermarkt van Nederland. Ik ben zowel oprichter als vakkenvuller, woordvoerder, directeur en kassamedewerker. Ik schuif aan bij dialogen over de voedselketen als die gericht zijn op positieve vernieuwing en waar die dialoog nog niet is, wil ik hem op gang helpen. Van 9 tot en met 18 juni trek ik met de klantenservice van Superland door Nederland om aan den lijve te ondervinden hoeveel medestanders ik heb en voor elk van die medestanders heb ik een klantenkaart. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit ziet de potentie en nodigde me alvast uit om de kennis die ik opdoe te komen delen. Nu hoor ik u denken: “je hebt makkelijk praten, als niet bestaande supermarkt.” Dat is precies wat ik wil. Makkelijk praten en vrij denken om verder te komen. Ook met u.” Meer informatie kunt u vinden op www.nederlandsuperland.nl. Hou ook de facebookpagina en Instagram Nederland Superland in de gaten.

Superland is op zoek naar integriteit, een eerlijk en puur leven, en begint bij onze supermarkten.