Een bijzondere geschiedenis

Rond 1900, midden in de Belle Epoque, bereikt het Belgische kermisleven een hoogtepunt met de komst van spectaculaire attracties, zoals de cinematograaf, de fonograaf en anatomische wonderen. De grote kunst voor de kermisexploitant is vanouds het – tegen betaling – naar binnen lokken van zijn klanten. Bij de cinematograaf gaat dat fantastisch: achter opvallend beschilderde façades en een entree met kassa bevinden zich ‘ tentbarakken’  waar de voorstelling gegeven wordt. De exploitanten van de open stoomcarrousels zien de succesformule van de besloten cinematograaf en plaatsen hun dansorgels in gesloten ronde ‘ kiosktenten’ van gemiddeld 16 meter doorsnede. De danssalon is geboren. Tot 1925 zet de glorietijd van het Belgische kermisleven zich ook voor de danssalon-exploitanten voort.

Maar dan komt met de crisisjaren een verval, dat tot na de tweede wereldoorlog zal voortduren. In de zestiger jaren komt met de popmuziek en de publieksvoorkeur voor disco’s, zelfs een definitief einde aan de interesse voor de authentieke danssalons en dansorgels. Veel danssalons gaan verloren of worden als interieur voor toonzalen gebruikt.

In 1979 komt spiegeltent Bon Salon (dan nog onder een andere naam) naar Nederland en staat na een grondige restauratie in 1980 op het grote internationale Festival of Fools in Amsterdam. De spiegeltent als luisterrijke ambiance voor ontmoeting, cultuur en drank. En dat is hij nog steeds. Te plaatsen overal in Nederland.